Departament d'Orientació

Què és el Departament d’Orientació

El Departament d’Orientació és un òrgan especialitzat que recolza la tasca del centre educatiu i del conjunt del professorat en totes aquelles actuacions dirigides a assegurar una formació integral de l’alumnat i a l’adaptació dels processos d’ensenyament a les característiques i necessitats de tots els alumnes.

Membres del Departament d’Orientació

El Departament d’Orientació el forma un equip de:

• M. Dolores Sáez, responsable i llicenciada en pedagogia, i màster en logopedia.
  • Mª José Ferrerons, Mestra PT.
  • Tutors.

Objectius del Departament d’Orientació

• Afavorir la integració dels alumnes en el grup i la participació en la vida del col•legi, fomentant actituds de respecte, col•laboració i tolerància, així com el compliment de les normes de convivència.
  • Realitzar un seguiment personalitzat del procés d’aprenentatge.
  • Col•laborar en l’avaluació que duu a terme l’equip docent, i recollir i transmetre qualsevol informació adient sobre els alumnes i les seues famílies.
  • Contribuir a la millora del rendiment acadèmic, fomentant la utilització d’estratègies d’aprenentatge i la reflexió sobre el propi procés d’aprenentatge.
  • Contribuir al desenvolupament personal de l’alumne, orientant-lo en les seues necessitats personals.
  • Mantenir una relació fluida amb les famílies, informant-les dels processos d’aprenentatge i adaptació dels seus fills i orientant-los segons les necessitats que es plantegen.

Aquestes finalitats es realitzen a través del:

• Pla d’Acció Tutorial
  • Procés d’ensenyament i aprenentatge – Acció Educativa.
  • Suport al Pla d’Orientació Acadèmica i Professional.

Àmbits d’actuació

Les funcions anteriors es concreten en quatre àmbits d’actuació:

Amb alumnes:

• Detecció i diagnòstic de dificultats d’aprenentatge.
  • Avaluació psicopedagògica específica a determinats alumnes.
  • Col•laboració en el disseny, aplicació i seguiment de les mesures d’atenció a la diversitat adoptades.
  • Entrevistes amb alumnes a petició d’aquests, dels seus tutors o pares.
  • Suport a l’acció tutorial mitjançant col•laboració, informació i preparació d’activitats.
  • Suport i seguiment de l’avaluació dels alumnes.
  • Suport en l’orientació acadèmica i professional.
  • Participació en el Consell Orientador al finalitzar la Secundària Obligatòria.
  • Proves col•lectives per a l’avaluació de les àrees cognitiva, d’estratègies d’estudi, interessos... les que es precisen en cada moment evolutiu.

Amb professors/es:

• Coordinació amb els Departaments Didàctics.
  • Col•laboració amb el professorat en l’adopció de mesures d’atenció a la diversitat de l’alumnat a fi de millorar el procés d’ensenyament i aprenentatge.
  • Suport al desenvolupament de programes d’atenció a la diversitat.
  • Suport a l’acció tutorial i orientadora.
  • Col•laboració en el procés avaluador a través de l’assistència a les reunions d’avaluació.
  • Atenció individual a professors.

Amb famílies:

• Informació sobre mesures i programes d’atenció a la diversitat.
  • Atenció i assessorament individual a pares en relació amb el procés d’aprenentatge i dificultats dels seus fills.
  • Entrevistes amb els pares a petició dels mateixos, del tutor o del propi Departament d’Orientació.
  • Reunions informatives amb els pares sobre els resultats de les exploracions col•lectives i de les opcions acadèmiques i professionals dels alumnes.

Amb l’Equip Directiu:

• Elaborar sota les directrius de l’Equip Directiu del Pla d’Orientació Escolar i Atenció a la Diversitat, coordinar la seua aplicació i contribuir al seu desenvolupament i avaluació.
  • Assessorar l’Equip Directiu en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre, en la promoció i desenvolupament de l’avaluació dels distints projectes del centre així com en les avaluacions externes.

Juny 2019

"1. En cuanto a la clase de escribir y ábaco me parece extraño que en cada casa no hagan aprender a alguien:, V.R. vea quién tiene cualidades para aprender en esa casa, pues en virtud de santa obediencia le mandé yo que aprendiesen aunque fueran sacerdotes. Puesto que es la clase más importante de todas, después de la primera de gramática, requiere una persona que junto a la escritura y el ábaco enseñe también el santo temor de Dios, ya que de ella salen al mundo a aprender algún oficio e importa muchísimo que salgan bien enseñados en el santo temor de Dios (Al P. Peri, Nápoles, 2742-1637). 2. Se dará a conocer pronto el decreto de la validez de las profesiones y el modo de limpiar la Religión, sobre todo teniendo un Protector dado para este efecto por N. Señor, y se castigará a estos golosos que tanto se preocupan de los alimentos corporales y tan poco de los espirituales (Al P. Peri, Génova, 3105-1639)."