Departament d'Orientació

Què és el Departament d’Orientació

El Departament d’Orientació és un òrgan especialitzat que recolza la tasca del centre educatiu i del conjunt del professorat en totes aquelles actuacions dirigides a assegurar una formació integral de l’alumnat i a l’adaptació dels processos d’ensenyament a les característiques i necessitats de tots els alumnes.

Membres del Departament d’Orientació

El Departament d’Orientació el forma un equip de:

• M. Dolores Sáez, responsable i llicenciada en pedagogia, i màster en logopedia.
  • Mª José Ferrerons, Mestra PT.
  • Tutors.

Objectius del Departament d’Orientació

• Afavorir la integració dels alumnes en el grup i la participació en la vida del col•legi, fomentant actituds de respecte, col•laboració i tolerància, així com el compliment de les normes de convivència.
  • Realitzar un seguiment personalitzat del procés d’aprenentatge.
  • Col•laborar en l’avaluació que duu a terme l’equip docent, i recollir i transmetre qualsevol informació adient sobre els alumnes i les seues famílies.
  • Contribuir a la millora del rendiment acadèmic, fomentant la utilització d’estratègies d’aprenentatge i la reflexió sobre el propi procés d’aprenentatge.
  • Contribuir al desenvolupament personal de l’alumne, orientant-lo en les seues necessitats personals.
  • Mantenir una relació fluida amb les famílies, informant-les dels processos d’aprenentatge i adaptació dels seus fills i orientant-los segons les necessitats que es plantegen.

Aquestes finalitats es realitzen a través del:

• Pla d’Acció Tutorial
  • Procés d’ensenyament i aprenentatge – Acció Educativa.
  • Suport al Pla d’Orientació Acadèmica i Professional.

Àmbits d’actuació

Les funcions anteriors es concreten en quatre àmbits d’actuació:

Amb alumnes:

• Detecció i diagnòstic de dificultats d’aprenentatge.
  • Avaluació psicopedagògica específica a determinats alumnes.
  • Col•laboració en el disseny, aplicació i seguiment de les mesures d’atenció a la diversitat adoptades.
  • Entrevistes amb alumnes a petició d’aquests, dels seus tutors o pares.
  • Suport a l’acció tutorial mitjançant col•laboració, informació i preparació d’activitats.
  • Suport i seguiment de l’avaluació dels alumnes.
  • Suport en l’orientació acadèmica i professional.
  • Participació en el Consell Orientador al finalitzar la Secundària Obligatòria.
  • Proves col•lectives per a l’avaluació de les àrees cognitiva, d’estratègies d’estudi, interessos... les que es precisen en cada moment evolutiu.

Amb professors/es:

• Coordinació amb els Departaments Didàctics.
  • Col•laboració amb el professorat en l’adopció de mesures d’atenció a la diversitat de l’alumnat a fi de millorar el procés d’ensenyament i aprenentatge.
  • Suport al desenvolupament de programes d’atenció a la diversitat.
  • Suport a l’acció tutorial i orientadora.
  • Col•laboració en el procés avaluador a través de l’assistència a les reunions d’avaluació.
  • Atenció individual a professors.

Amb famílies:

• Informació sobre mesures i programes d’atenció a la diversitat.
  • Atenció i assessorament individual a pares en relació amb el procés d’aprenentatge i dificultats dels seus fills.
  • Entrevistes amb els pares a petició dels mateixos, del tutor o del propi Departament d’Orientació.
  • Reunions informatives amb els pares sobre els resultats de les exploracions col•lectives i de les opcions acadèmiques i professionals dels alumnes.

Amb l’Equip Directiu:

• Elaborar sota les directrius de l’Equip Directiu del Pla d’Orientació Escolar i Atenció a la Diversitat, coordinar la seua aplicació i contribuir al seu desenvolupament i avaluació.
  • Assessorar l’Equip Directiu en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre, en la promoció i desenvolupament de l’avaluació dels distints projectes del centre així com en les avaluacions externes.

Abril 2018

"1. Las cosas hechas con precipitación y quizás sin que anteceda aquella oración que sería necesaria, suelen engendrar pensamientos fastidiosos (Al P. Castilla, Frascati, 827- 1628). 2. Procuren todos llegar a ser religiosos observantes y de buen ejemplo para los seglares (ídem). 3. No crea V.R. que nuestra Religión, aunque ahora parece destruida a instancias de quien Dios sabe, no deberá resucitar, sino que incluso más que nunca crecerá con la ayuda del Señor, y creo que no tiene que pasar mucho tiempo:, por eso conviene permanecer firmes en la mortificación que Dios nos manda, porque con ella quiere probar quién lo sirve verdaderamente por amor y quien persevere verá la ayuda de Dios sobre sí (Al P. Pennazzi, Pesaro, 4364-1646)."