Gandia

Antiga Universitat – Escola Pia

Edificació del segle XVI reformada en el XVIII, XIX, i finalment en 1999. De gran valor històric, fou la primera universitat de jesuïtes que funcionà a l'Estat espanyol. Junt a la universitat se situa l'església de les Escoles Pies, fundada en el segle XVI pel duc Francesc de Borja sobre l'antiga ermita de Sant Sebastià, ampliada en els segles XVII i XVIII com a temple de la universitat. Es tracta d'una construcció d'una única nau, amb arcs de mig punt sobre pilastres, volta de canó i cúpula sobre petxines.

En 1544 el IV duc de Gandia, Francesc de Borja, desitjós d'augmentar el prestigi de la vila i tratant que els joves cristians no quedaren influïts pels musulmans que encara residien a Gandia, edificà, fundà i dotà un col·legi que, regentat pels jesuïtes segons expressa voluntat del duc, s'erigí en 1548 en Universitat en virtut de Butla expedida a Roma i confirmada per l'emperador Carles V en 1548. Aquest edifici es troba a la porta d'accés al centre històric de la ciutat, a la plaça de les Escoles Pies. Antigament limitava amb el Portal de València, accés al camí que conduïa a aquesta localitat.

L'edifici primigeni que l'albergava estava constituït per les dependències pròpies d'aquests centres: cel·les, refectori, infermeria, oficines, aules, acadèmia i una església.

La Universitat de Gandia meresqué els títols de Règia, Cesària i Pontifícia, arribant a tenir fins a 22 càtedres. Aquesta universitat fou famosa en els seus dos segles llargs d'existència i hi estudiaren i ensenyaren eminents savis, arribant a competir amb la de València.

Durant més de dos segles s'impartiren classes universitàries fins la seua extinció, en 1772. El cessament de la seua activitat es degué entre altres causes, a la Reial resolució de reduir el nombre d'universitats del Regne, entre les quals s'inclogué la de Gandia. Tanmateix, altra versió comenta que el seu tancament fou en l'any 1767 pel decret d'expulsió dels jesuïtes de territori espanyol.

En 1806 prengueren possessió de l'edifici els Escolapis el qual, a excepció d'alguns períodes (després de la Guerra Civil fou presó i lloc d'execució), s'hi ha mantingut fins hui a destinat a activitats docents.

Entre 1992 i 1998 es rehabilità l'edifici. Actualment al seu interior s'ubica la UNED, la Formació Permanent d'Adults i el Col·legi dels Escolapis.

A la plaça de l'Escola Pia, hi ha cinc estàtues representant els membres més destacats de la família Borja. Són el papa Calixt III, el papa Alexandre Vi, els seus fills Cèsar i Lucrècia Borja, i sant Francesc de Borja. Els Borja foren coneguts a Roma com els Borgia. Les estàtues, en bronze, fan 2 metres d'alçada i pesen 200 quilos.

Agost 2019

"1. En cuanto al P. Provincial si se le permite mortificarse a su gusto, el afecto lo llevará a obrar como hacían los santos Padres, y a esta edad no tiene ya complexión para hacer tanto. No será poco si los novicios y los otros de casa observan bien los ayunos de las Reglas, presuponiendo que en lo restante observan las Constituciones, en lo que se debe poner todo el empeño, ya que tengo por cierto que quienes no se cuidan de la observancia de las Constituciones faltan en seguida en la observancia de los mandamientos de la ley de Dios, y se ve que muchos que en seguida caen en aversión contra alguno, y con frecuencia murmuran entre ellos, lo que es contra el mandamiento de la caridad con el prójimo, viene de no observar las Constituciones:, V.R. ponga en esto todo el empeño, y procure que sean observantes de las pequeñas cosas, que entonces serán buenos alumnos:, los novicios no tengan a mal pedir la obediencia en cosas pequeñas porque si quieren entrar en el verdadero camino del espíritu deben hacerse como niños (Al P. Busdraghi. Nápoles, 1472-1630). 2. Diga al P. Provincial que tenga mucho cuidado en conceder permiso al H. Francisco llegado de Roma hace poco para hacerlo ordenar de sacerdote, porque no está nada fundado en la santa humildad, que es necesaria para entrar en tal estado (ídem). 3. Las Congregaciones han sido fundadas para que los hermanos vivan en santa caridad y procuren la adquisición de la virtud con santa emulación, en particular la santa humildad que tanto agrada al Señor (Al Prefecto de la Congregación de la Asunción, Nápoles, 1473-1630). 4. Si quiere venir el P. Pedro tengo el propósito de nombrarlo Vicario General y retirarme a un lugar solitario para prepararme a comparecer ante el tribunal de Dios bendito (Al P. Conti, Nikolsburg, 3491-1640). 5. En cuanto al P. Santiago me ha escrito una carta un vecino con cuyas hijas habla y se hacen señas por la ventana, y que últimamente lo encontró en su casa, y escribe con mucho sentimiento y gran resolución. V.R. avísele de mi parte, aunque yo le escribo que para quitar esta ocasión se cambie de cuarto, de forma que no pueda mirar a casa donde haya mujeres, o bien V.R. ponga una celosía en todas las ventanas que puedan mirar a ventanas donde haya mujeres para que en esto todos sean iguales (Al P.V. Berro, Mesina, 3718-1641). 6. Con perseverancia se superará la maldita envidia de los relajados (Al P. Bafici, Génova, 3720-1641)."