Gandia

Antiga Universitat – Escola Pia

Edificació del segle XVI reformada en el XVIII, XIX, i finalment en 1999. De gran valor històric, fou la primera universitat de jesuïtes que funcionà a l'Estat espanyol. Junt a la universitat se situa l'església de les Escoles Pies, fundada en el segle XVI pel duc Francesc de Borja sobre l'antiga ermita de Sant Sebastià, ampliada en els segles XVII i XVIII com a temple de la universitat. Es tracta d'una construcció d'una única nau, amb arcs de mig punt sobre pilastres, volta de canó i cúpula sobre petxines.

En 1544 el IV duc de Gandia, Francesc de Borja, desitjós d'augmentar el prestigi de la vila i tratant que els joves cristians no quedaren influïts pels musulmans que encara residien a Gandia, edificà, fundà i dotà un col·legi que, regentat pels jesuïtes segons expressa voluntat del duc, s'erigí en 1548 en Universitat en virtut de Butla expedida a Roma i confirmada per l'emperador Carles V en 1548. Aquest edifici es troba a la porta d'accés al centre històric de la ciutat, a la plaça de les Escoles Pies. Antigament limitava amb el Portal de València, accés al camí que conduïa a aquesta localitat.

L'edifici primigeni que l'albergava estava constituït per les dependències pròpies d'aquests centres: cel·les, refectori, infermeria, oficines, aules, acadèmia i una església.

La Universitat de Gandia meresqué els títols de Règia, Cesària i Pontifícia, arribant a tenir fins a 22 càtedres. Aquesta universitat fou famosa en els seus dos segles llargs d'existència i hi estudiaren i ensenyaren eminents savis, arribant a competir amb la de València.

Durant més de dos segles s'impartiren classes universitàries fins la seua extinció, en 1772. El cessament de la seua activitat es degué entre altres causes, a la Reial resolució de reduir el nombre d'universitats del Regne, entre les quals s'inclogué la de Gandia. Tanmateix, altra versió comenta que el seu tancament fou en l'any 1767 pel decret d'expulsió dels jesuïtes de territori espanyol.

En 1806 prengueren possessió de l'edifici els Escolapis el qual, a excepció d'alguns períodes (després de la Guerra Civil fou presó i lloc d'execució), s'hi ha mantingut fins hui a destinat a activitats docents.

Entre 1992 i 1998 es rehabilità l'edifici. Actualment al seu interior s'ubica la UNED, la Formació Permanent d'Adults i el Col·legi dels Escolapis.

A la plaça de l'Escola Pia, hi ha cinc estàtues representant els membres més destacats de la família Borja. Són el papa Calixt III, el papa Alexandre Vi, els seus fills Cèsar i Lucrècia Borja, i sant Francesc de Borja. Els Borja foren coneguts a Roma com els Borgia. Les estàtues, en bronze, fan 2 metres d'alçada i pesen 200 quilos.

Agost 2017

"1. Procuren todos juntos dar buen ejemplo a los seglares. Expliquen la doctrina cristiana con toda la diligencia posible, pues es de mucha importancia. Infórmenme también de las limosnas que entran, anotando en un cuaderno diariamente lo que les den de limosna y por quién, a fin de que hagan oración particular al Señor por los bienhechores (Al P. Tencani, Nursia, 79-1621). 2. Es necesario que nuestras obras se hagan por amor de Dios, poniendo en El toda nuestra confianza (Al P. Castilla, Frascati, 115-1622). 3. Ponga toda diligencia en conseguir que se le (P. Domingo) trate bien, como creo que ya habrá hecho, para que recobre la salud cuanto antes, pues si luego quiere realizar su idea, tendrá libertad de hacerlo:, si él tomara de la mano de Dios esta aflicción en satisfacción de sus pecados pasados, vería que el Señor ha usado con él mucha misericordia al mortificarlo en esta vida para no mortificarlo después en la otra, y así obtendría el provecho que el Señor ha querido que saque. No dejaré de rogar al Señor que le dé su santa gracia (Al P. Cananea, Narni, 239-1624). 4. Respecto a aquel gentilhombre que se lamenta de nuestras escuelas, si tuvieran paciencia quedarían bien servidos, pues por el momento como principiantes no tenemos tantos sujetos como las Religiones antiguas, y si quieren otra solución la pueden tomar, pues así como a ellos no les faltará quien les sirva, así también a nosotros no nos faltará donde ir a ofrecer nuestras fatigas, pues se nos llama a tantos sitios, que una Religión muy numerosa no daría abasto (ídem). 5. Se ordena también que se atienda con todo empeño al ejercicio de las escuelas que es nuestro principal instituto, y de igual modo que se tenga cuidado de los novicios con todo esmero (A los PP. de las Escuelas Pías, Fanano, 1859-1632). 6. De la primera clase viene el buen o mal nombre de la obra (Al P. Narrisi, Mesina, Moncallero-61, 1636). 7. He recibido su patente, y hubiera obrado bien si la hubiera enviado desde el principio, no teniendo él la humildad de reconocer como Superior al Provincial, con quien todas las mañanas tendría que comunicar sus acciones si hubiese tenido sentimientos de verdadero religioso, pero el presumir de saber más que el Superior viene a veces castigado por Dios con caídas semejantes (Al P. V. Berro, Nápoles, 2925-1638). 8. La falta del Superior por pequeña que sea es juzgada grande (Al P. Ministro, Ancona, 3715-1641)."