Gandia

Antiga Universitat – Escola Pia

Edificació del segle XVI reformada en el XVIII, XIX, i finalment en 1999. De gran valor històric, fou la primera universitat de jesuïtes que funcionà a l'Estat espanyol. Junt a la universitat se situa l'església de les Escoles Pies, fundada en el segle XVI pel duc Francesc de Borja sobre l'antiga ermita de Sant Sebastià, ampliada en els segles XVII i XVIII com a temple de la universitat. Es tracta d'una construcció d'una única nau, amb arcs de mig punt sobre pilastres, volta de canó i cúpula sobre petxines.

En 1544 el IV duc de Gandia, Francesc de Borja, desitjós d'augmentar el prestigi de la vila i tratant que els joves cristians no quedaren influïts pels musulmans que encara residien a Gandia, edificà, fundà i dotà un col·legi que, regentat pels jesuïtes segons expressa voluntat del duc, s'erigí en 1548 en Universitat en virtut de Butla expedida a Roma i confirmada per l'emperador Carles V en 1548. Aquest edifici es troba a la porta d'accés al centre històric de la ciutat, a la plaça de les Escoles Pies. Antigament limitava amb el Portal de València, accés al camí que conduïa a aquesta localitat.

L'edifici primigeni que l'albergava estava constituït per les dependències pròpies d'aquests centres: cel·les, refectori, infermeria, oficines, aules, acadèmia i una església.

La Universitat de Gandia meresqué els títols de Règia, Cesària i Pontifícia, arribant a tenir fins a 22 càtedres. Aquesta universitat fou famosa en els seus dos segles llargs d'existència i hi estudiaren i ensenyaren eminents savis, arribant a competir amb la de València.

Durant més de dos segles s'impartiren classes universitàries fins la seua extinció, en 1772. El cessament de la seua activitat es degué entre altres causes, a la Reial resolució de reduir el nombre d'universitats del Regne, entre les quals s'inclogué la de Gandia. Tanmateix, altra versió comenta que el seu tancament fou en l'any 1767 pel decret d'expulsió dels jesuïtes de territori espanyol.

En 1806 prengueren possessió de l'edifici els Escolapis el qual, a excepció d'alguns períodes (després de la Guerra Civil fou presó i lloc d'execució), s'hi ha mantingut fins hui a destinat a activitats docents.

Entre 1992 i 1998 es rehabilità l'edifici. Actualment al seu interior s'ubica la UNED, la Formació Permanent d'Adults i el Col·legi dels Escolapis.

A la plaça de l'Escola Pia, hi ha cinc estàtues representant els membres més destacats de la família Borja. Són el papa Calixt III, el papa Alexandre Vi, els seus fills Cèsar i Lucrècia Borja, i sant Francesc de Borja. Els Borja foren coneguts a Roma com els Borgia. Les estàtues, en bronze, fan 2 metres d'alçada i pesen 200 quilos.

Juny 2017

"1. Procure reparar lo mejor que pueda haciendo ver que los jóvenes merecen siempre el castigo y disculpando lo más posible a los maestros, y es mejor que hagan frecuentar los sacramentos a los escolares, aun en el momento en que deberían ser castigados que darles unos azotes (Al P. Castilla, Frascati, 1427-1630). 2. Obligue al P. Carlos a que no se emplee en castigar a los escolares sino sólo en confesarlos y amaestrarlos en las cosas del espíritu, que conseguirá mucho más que si tuviera clase (ídem). 3. Pero porque viene umversalmente buscado (el Instituto) pareció bien a dicha Congregación que se nos advirtiera que la excesiva extensión sin tener personas idóneas nos puede llevar a la relajación (Al cardenal Dietrichstein, Nikolsburg, 2068-1633). 4. Y como está bien que todos vistan de la misma manera, así igualmente sería mucho mejor que todos fueran observantes, y no hubiera diferencia de uno a otro en la observancia, que sería caminar derechos por el camino de la salvación (Al P. Romani, Florencia, 3108*-1639). 5. Escribí ayer al H. Lorenzo, al cual reprendí por el poco respeto que ha mostrado al Superior. Es muy necesario que V. R. se adapte un poco para saber usar de los talentos de los Hermanos con un poco de paciencia, sin montar en cólera, para suscitar en los ánimos de los presentes y del castigado buen efecto más que malo. Se requiere mucha oración para saber regir las diversas voluntades y caracteres de los hombres. Exhorte a todos en común y también en particular a la observancia de nuestras Reglas y dígale de mi parte al H. Lucas que se esfuerce en aprender y ser muy modesto y observante, de lo contrario siempre estará así (Al P. Bandoni, Frascati, 1816-1632). 6. Deje que la familia del vecino Sr. Alejandro viva en la casita donde están hasta nueva orden mía, porque por ahora no necesitamos dicha casita y no está bien ser rigurosos con ellos sino más bien tratarles humanamente, como recompensa de la resistencia que nos han hecho. No gaste tanto dinero en el asnillo que me dice quiere comprar, porque para transportar piedras bastan los tres que ahora tiene en casa, los cuales durante este verano podrán traer piedras dado que no se trabajará en los dos meses próximos. Por ahora será suficiente que hagan subir las pilastras de las dos capillas laterales y de la capilla mayor a la misma altura de los zócalos de dichas pilastras (ídem)."