Gandia

Antiga Universitat – Escola Pia

Edificació del segle XVI reformada en el XVIII, XIX, i finalment en 1999. De gran valor històric, fou la primera universitat de jesuïtes que funcionà a l'Estat espanyol. Junt a la universitat se situa l'església de les Escoles Pies, fundada en el segle XVI pel duc Francesc de Borja sobre l'antiga ermita de Sant Sebastià, ampliada en els segles XVII i XVIII com a temple de la universitat. Es tracta d'una construcció d'una única nau, amb arcs de mig punt sobre pilastres, volta de canó i cúpula sobre petxines.

En 1544 el IV duc de Gandia, Francesc de Borja, desitjós d'augmentar el prestigi de la vila i tratant que els joves cristians no quedaren influïts pels musulmans que encara residien a Gandia, edificà, fundà i dotà un col·legi que, regentat pels jesuïtes segons expressa voluntat del duc, s'erigí en 1548 en Universitat en virtut de Butla expedida a Roma i confirmada per l'emperador Carles V en 1548. Aquest edifici es troba a la porta d'accés al centre històric de la ciutat, a la plaça de les Escoles Pies. Antigament limitava amb el Portal de València, accés al camí que conduïa a aquesta localitat.

L'edifici primigeni que l'albergava estava constituït per les dependències pròpies d'aquests centres: cel·les, refectori, infermeria, oficines, aules, acadèmia i una església.

La Universitat de Gandia meresqué els títols de Règia, Cesària i Pontifícia, arribant a tenir fins a 22 càtedres. Aquesta universitat fou famosa en els seus dos segles llargs d'existència i hi estudiaren i ensenyaren eminents savis, arribant a competir amb la de València.

Durant més de dos segles s'impartiren classes universitàries fins la seua extinció, en 1772. El cessament de la seua activitat es degué entre altres causes, a la Reial resolució de reduir el nombre d'universitats del Regne, entre les quals s'inclogué la de Gandia. Tanmateix, altra versió comenta que el seu tancament fou en l'any 1767 pel decret d'expulsió dels jesuïtes de territori espanyol.

En 1806 prengueren possessió de l'edifici els Escolapis el qual, a excepció d'alguns períodes (després de la Guerra Civil fou presó i lloc d'execució), s'hi ha mantingut fins hui a destinat a activitats docents.

Entre 1992 i 1998 es rehabilità l'edifici. Actualment al seu interior s'ubica la UNED, la Formació Permanent d'Adults i el Col·legi dels Escolapis.

A la plaça de l'Escola Pia, hi ha cinc estàtues representant els membres més destacats de la família Borja. Són el papa Calixt III, el papa Alexandre Vi, els seus fills Cèsar i Lucrècia Borja, i sant Francesc de Borja. Els Borja foren coneguts a Roma com els Borgia. Les estàtues, en bronze, fan 2 metres d'alçada i pesen 200 quilos.

Juliol 2017

"1. Mientras duran los grandes calores yo llevo una sotana para no recalentar el hígado con el peso y el calor, como me ha sucedido los años pasados y he estado enfermo con grave incomodidad para la Religión (Al P. Castilla, Frascati, 1446-1630). 2. Actualmente no me ha escrito nadie, pero anteriormente me han escrito muchas veces, diciendo que el maestro de la primera clase era del agrado general y que la ciudad interpretaría mal que fuese cambiado dicho maestro. Esto me parece que redunda en beneficio de la juventud y en gloria suya. Yo quisiera decir también en provecho grande de su espíritu, que es la finalidad de todas sus acciones. Respecto a decir que no tiene suficientes ánimos para enseñar a los alumnos, el próximo año los tendrá mucho menos cualquier otro que no sea tan experto (Al cl. J. F. Apa, Narni, 2414-1635). 3. He recibido la carta de la Congregación de esa casa en la que intervienen muchas personas poco observantes y muy relajadas, a las que no agrada mucho la observancia de las Constituciones, por lo que son poco amigos de oración, fáciles a las comidillas y a vivir a su antojo, y así sufre la perfección. Procuraré enviar alguien que introduzca la perfección, pasados estos calores (Al P. Peri, Nápoles, 2761-1637). 4. Exhorto a todos a permanecer en santa caridad y unión que es el único camino para ir al Paraíso (Al P. Grien, Nikolsburg, 4570-1648)."