Gandia

Antiga Universitat – Escola Pia

Edificació del segle XVI reformada en el XVIII, XIX, i finalment en 1999. De gran valor històric, fou la primera universitat de jesuïtes que funcionà a l'Estat espanyol. Junt a la universitat se situa l'església de les Escoles Pies, fundada en el segle XVI pel duc Francesc de Borja sobre l'antiga ermita de Sant Sebastià, ampliada en els segles XVII i XVIII com a temple de la universitat. Es tracta d'una construcció d'una única nau, amb arcs de mig punt sobre pilastres, volta de canó i cúpula sobre petxines.

En 1544 el IV duc de Gandia, Francesc de Borja, desitjós d'augmentar el prestigi de la vila i tratant que els joves cristians no quedaren influïts pels musulmans que encara residien a Gandia, edificà, fundà i dotà un col·legi que, regentat pels jesuïtes segons expressa voluntat del duc, s'erigí en 1548 en Universitat en virtut de Butla expedida a Roma i confirmada per l'emperador Carles V en 1548. Aquest edifici es troba a la porta d'accés al centre històric de la ciutat, a la plaça de les Escoles Pies. Antigament limitava amb el Portal de València, accés al camí que conduïa a aquesta localitat.

L'edifici primigeni que l'albergava estava constituït per les dependències pròpies d'aquests centres: cel·les, refectori, infermeria, oficines, aules, acadèmia i una església.

La Universitat de Gandia meresqué els títols de Règia, Cesària i Pontifícia, arribant a tenir fins a 22 càtedres. Aquesta universitat fou famosa en els seus dos segles llargs d'existència i hi estudiaren i ensenyaren eminents savis, arribant a competir amb la de València.

Durant més de dos segles s'impartiren classes universitàries fins la seua extinció, en 1772. El cessament de la seua activitat es degué entre altres causes, a la Reial resolució de reduir el nombre d'universitats del Regne, entre les quals s'inclogué la de Gandia. Tanmateix, altra versió comenta que el seu tancament fou en l'any 1767 pel decret d'expulsió dels jesuïtes de territori espanyol.

En 1806 prengueren possessió de l'edifici els Escolapis el qual, a excepció d'alguns períodes (després de la Guerra Civil fou presó i lloc d'execució), s'hi ha mantingut fins hui a destinat a activitats docents.

Entre 1992 i 1998 es rehabilità l'edifici. Actualment al seu interior s'ubica la UNED, la Formació Permanent d'Adults i el Col·legi dels Escolapis.

A la plaça de l'Escola Pia, hi ha cinc estàtues representant els membres més destacats de la família Borja. Són el papa Calixt III, el papa Alexandre Vi, els seus fills Cèsar i Lucrècia Borja, i sant Francesc de Borja. Els Borja foren coneguts a Roma com els Borgia. Les estàtues, en bronze, fan 2 metres d'alçada i pesen 200 quilos.

Febrer 2020

"1. Por gracia de Dios he terminado ya las Constituciones y si está ahí el borriquillo blanco con la albarda buena y con las alforjas buenas, para el primero o segundo día de Cuaresma saldré de aquí con la ayuda del Señor, si el tiempo lo permite, en dos o tres días (Al P. Castilla, Roma, 72-1621). 2. Desearía ir a servirles yo personalmente, pero es necesaria mi residencia en Roma, sobre todo no teniendo a quién dejar en mi lugar para atender a las necesidades de la Religión (A los complatearios de la Duchesca, Nápoles, 1064- 1629). 3. En estos días de Carnaval no se atiende a los negocios: sólo los mundanos se preocupan de las máscaras y de las comedias, aunque el Sr. Cardenal ha hecho representar con música varias veces, con mucho cuidado y gusto, la historia de Sta. Teodora:, el P. Caravita ha comenzado con mucha devoción las 40 horas, y han adelantado las de S. Lorenzo, de gran tradición:, creo que los padres jesuitas tendrán actos de mucha devoción:, no se ha oído ningún desastre esta semana (Al P. Cherubini, Cesena, 2334-1635). 4. Se tuvo la Congregación de los Sres. Cardenales el día 3 del presente como escribió el P. Pietrasanta y otros también habrán escrito, pero no resolvieron más que el Sr. Cardenal Roma informará a S.S., como efectivamente lo hizo. Así que no queda más que S.S. publique la decisión, con lo que estamos seguros que no se destruirá la Religión como quisieran y han estado procurando los adversarios. Respecto a lo que dice que los Padres de Roma hayan sido incitados por mí en sus manifestaciones, V.R. no lo crea, pues todos estaban y están hartos hasta la coronilla, como ellos mismos lo han dicho, por el gobierno de tres años sin fruto alguno y con mucho daño. Quisiera que nuestras cosas se resolvieran a favor del Instituto y a mayor gloria de S.D.M (Al P.V. Berro, Nápoles, 4333-1646)."