Història del Col·legi de l'Escola Pia de Gandia

L'Església, l'Ermita de Santa Anna i l'Art

Des dels inicis de la fundació del Col.legi l'església de l'antiga Universitat, unida físicament a l'edifici escolar, es va constituir en un actiu centre religiós, no sols pels seus actes litúrgics, sinó també com a seu de diverses activitats que fomentaven la pietat dels alumnes i dels fidels. Així es van fundar diverses confraries, sobre tot de Setmana Santa (la Creu, Sant Pere); es fomentaren devocions (Verge dels Desamparats, Sant Josep de Calassanç, Santa Teresa de Lisieux, Sant Tarsici), etc. Aquest moviment religiós també ha produït bons fruits artístics en pintura (Espinosa, Domingo, Amèrigo Llorens Cifre, López Rancaño, Alex Alemany, Costa, etc.) i escultura (Bayarri, Rubio, Grafià, Sanjuán, etc.).

L'església, restaurada després de la Guerra Civil, es de planta de creu llatina, amb notòria importància de l'altar major, de nau única amb capelles laterals i cúpula fosca. Als peus de la nau més recentment es va construir una capella de la comunió.

L'Ermita de Santa Anna, pròxima a la ciutat, va ser encomanada a l'Escola Pia, amb unes poques terres, des dels anys de la fundació. El seu origen és possiblement del segle XIV, com la imatge de la santa titular. En segle XVIII va ser totalment refeta i eixamplada. Té interessants mostres de ceràmica decorada en els sòcols de l'ermita i sagristia. Una recent restauració li ha tornat el seu caràcter artístic i espiritual (celebracions dominicals, Nadal amb el cant de la Sibil.la, Setmana Santa, festa de Santa Anna, etc.) i cultural ( biblioteca-arxiu).

Plànol de l'esglèsia

Sant Pere

Mare de Déu dels Desamparats

Sant Josep de Calassanç

Sant Creu

Santa Teresa de l'Infant Jesús

Vitrall Sant Francesc de Borja

Sacra neteja. L'endemà - Joan Costa

La Casa d'Emmaús - Joan Costa

Juny 2017

"1. Mando una carta para el H. Carlos que se escribe con su padre de modo que merece buenas mortificaciones, y espero pasado este verano hacerle conocer qué es ser religioso porque hasta ahora no lo ha conocido (Al P. Castilla, Frascati, 1431-1630). 2. Ahí tendrían que hacer oración por las ciudades que padecen la peste y la guerra ya que todos somos hermanos en Cristo y sería acto de caridad:, esperar a hacer oración cuando la peste se va acercando, entonces se hace más por temor que por amor a Dios:, es bueno ahora rezar por el remedio de quienes se encuentran en tan grandes peligros (Al P. Cherubini, Nápoles, 1432-1630). 3. Procure que vayan bien las escuelas, y avíseme cuando se haya terminado la clase con los bancos de escribir al modo de Roma:, entre los bancos tiene que haber cinco palmos para que pueda caminar el maestro (Al P. Bandoni, Frascati, 1820-1632). 4. Procure que vayan bien las escuelas sobre todo en el temor de Dios y sin ninguna duda encontrarán por caridad las cosas necesarias (Al P. Bianchi, Génova, 3604-1641)."