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Història del Col·legi de l'Escola Pia de Gandia


L'Església, l'Ermita de Santa Anna i l'Art

Des dels inicis de la fundació del Col.legi l'església de l'antiga Universitat, unida físicament a l'edifici escolar, es va constituir en un actiu centre religiós, no sols pels seus actes litúrgics, sinó també com a seu de diverses activitats que fomentaven la pietat dels alumnes i dels fidels. Així es van fundar diverses confraries, sobre tot de Setmana Santa (la Creu, Sant Pere); es fomentaren devocions (Verge dels Desamparats, Sant Josep de Calassanç, Santa Teresa de Lisieux, Sant Tarsici), etc. Aquest moviment religiós també ha produït bons fruits artístics en pintura (Espinosa, Domingo, Amèrigo Llorens Cifre, López Rancaño, Alex Alemany, Costa, etc.) i escultura (Bayarri, Rubio, Grafià, Sanjuán, etc.).

L'església, restaurada després de la Guerra Civil, es de planta de creu llatina, amb notòria importància de l'altar major, de nau única amb capelles laterals i cúpula fosca. Als peus de la nau més recentment es va construir una capella de la comunió.

L'Ermita de Santa Anna, pròxima a la ciutat, va ser encomanada a l'Escola Pia, amb unes poques terres, des dels anys de la fundació. El seu origen és possiblement del segle XIV, com la imatge de la santa titular. En segle XVIII va ser totalment refeta i eixamplada. Té interessants mostres de ceràmica decorada en els sòcols de l'ermita i sagristia. Una recent restauració li ha tornat el seu caràcter artístic i espiritual (celebracions dominicals, Nadal amb el cant de la Sibil.la, Setmana Santa, festa de Santa Anna, etc.) i cultural ( biblioteca-arxiu).




Plànol de l'esglèsia

Sant Pere

Mare de Déu dels Desamparats

Sant Josep de Calassanç

Sant Creu

Santa Teresa de l'Infant Jesús

Vitrall Sant Francesc de Borja

Sacra neteja. L'endemà - Joan Costa

La Casa d'Emmaús - Joan Costa

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L'Any amb Calassanç

"1. V.R. tenga mucho cuidado y procure que el P. Mateo atienda a que el Hno. no sea superado por la tentación, porque si volviese al mundo, Dios sabe cómo acabaría, gozando de libertad y con tales compañeros (Al P. Castilla, Frascati, 786-1628). 2. La salud se debe cuidar, sin exponerla a peligros, sobre todo encontrándose débil (Al P. Graziani, Nápoles, 2197-1634). 3. V.R. consiga que el Superior y algún otro que tenga celo de la Religión, se sepan al dedillo, como se dice, algunos capítulos de las Constituciones que los súbditos suelen trangredir con más frecuencia:, y cuando ven que alguno no los observa, sea enmendado en seguida: cuando llegan de fuera el Superior interrogue al menos una vez al día a uno de los compañeros que ha estado fuera, para que le indique dónde han estado y qué han hecho, y esto lo puede mandar en virtud de santa obediencia:, téngase también cuidado del silencio y de cosas semejantes. Además obligue a todos a que estudien las Constituciones, al menos los capítulos que se refieren a los súbditos y decídanse a observarlos todos literalmente, que no se les pide sino una cosa muy justa y aprobada por el Espíritu Santo por medio de su Vicario (Idem). 4. Los sensuales pierden el don de la oración por la cual se comunica el Hijo de Dios y sus méritos a los sobrios (Idem). 5. Los temerosos de Dios siguen las rúbricas del misal (A Nápoles 2198-1634). 6. Por la gracia del Señor V.R. no se ha dejado vencer por las pasiones, por lo tanto debe poner todo su empeño en ayudar a los que se dejan vencer por ellas, pues así hará una obra muy agradable a Dios. Exhorte a todos a preocuparse de la salvación de la propia alma, no teniendo aversión uno contra otro, que es una gran peste de las Religiones, y no tiene poca gracia de Dios quien se sabe librar de esto (Al P. Mussesti, Ancona. 2683-1637). 7. Le exhorto a que cuando le ocurra algo, no demuestre nunca pasión, sino sólo celo, con palabras que no manifiesten acaloramiento, porque donde se descubre la pasión, no se da el crédito que se debería. Mantenga correspondencia más bien con los Superiores que con otros que se muestran amigos, pero que no lo son de verdad (Al P.V. Berro, Mesina, 3279-1640)."

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