EL CLAUSTRE EN ALTRES TEMPS

21 de Maig de 2020

Tot i que el nostre col·legi romandrà tancat un temps a causa de la situació que estem vivint, hem vist com s’han produït canvis al claustre, amb la presència d’un nou arbre, el roure valencià. Ha vingut a substituir a les palmeres que ens han acompanyat els darrers anys, de la mateixa manera que les palmeres arribaren en el seu moment per modificar el que hi havia al claustre. Algú de vosaltres recorda com ha estat el paisatge de benvinguda a l’escola? Fem un repàs.

La imatge més antiga del mateix ens l’hem d’imaginar a partir del plànol de l’antiga universitat del segle XVIII. Antoni Forcada, coadjutor jesuïta que participà en diferents obres de l’orde a Espanya fins al 1745, marxà a Amèrica i es va emportar este plànol i alguns altres més per les construccions que allí es farien. El plànol de la universitat gandiana aparegué al col·legi  de Santa Fe d’Argentina i es va publicar el 1959 pel també  jesuïta Furlong. El claustre apareix amb un cercle i amb el número 7, indicat com a “descubierto”.

Tal vegada la primera fotografia siga d’un grup d’alumnes a la dècada del 1910 davant de l’escala d’accés a la UNED, amb un empedrat que va ser descobert durant les reformes i excavacions arqueològiques dels anys 90. Cal recordar que la finestra pertanyia al teatret de l’escola i que per l’arcada de darrere s’accedia a l’escenari i a la zona destinada a l’apuntador.

Les mateixes obres serviren per a transformar radicalment el jardí existent fins a aquell moment. Els més majors recordaran la llimera, els nesprers i la frondosa vegetació que va deixar pas a una part de gespa i d’una zona de ciment per als jocs dels xiquets d’infantil. L’accés al jardí era per una reixa tancada amb un cadenat situada davant mateix de la porta d’entrada. Només entrar en ell, a la dreta, se situava el pou, que va ser traslladat al lloc actual. En la memòria dels que passaren per allí queda la reixa amb els punxons per evitar, probablement, que ningú entrara per l’altre lloc més que el correcte. Al bell mig del claustre, el monument a Calassanç s’erigia per damunt de la vegetació.

Ací en teniu un recull fotogràfic de la història del nostre claustre i vos animem que ens aporteu les vostres fotografies de la nostra història.

Juny 2020

"1. No puedo explicar con palabras cuánto me duele que en esa Serenísima República no sientan el azote gravísimo de la mano de Dios, y que no lo sienten se ve del hecho de que no enmiendan las ofensas a Dios... Se tendría que buscar con gran empeño la causa de estos azotes, que sin duda es muy grave. El Señor ilumine a todos para conocer y cumplir su santísima voluntad (Al P. Alacchi, Venecia, 1626-1631). 2. No sin gran providencia ha mandado Dios a V.S. una enfermedad tan larga y fastidiosa al sentido, pues como Padre quiere purificar su alma en esta vida con el fuego de la tribulación para no tener que purificarla en el Purgatorio, que sin ninguna comparación es muchísimo más terrible que lo que se puede imaginar:, así que siendo ésta la voluntad del Señor debe agradecerle la presente tribulación y pidiéndole paciencia conformarse con mucho mérito con su santísima voluntad, considerando todavía que como en este mundo soportó penas muy grandes e ignominiosas, quiere que sus criaturas elegidas tengan alguna tribulación. Si pues el Señor le muestra gran amor dándole tribulación, debe V.S. esforzar su corazón en amar mucho a quien tanto le ama pues con el amor no sentirá tanto el dolor. Yo no me decido a pedir al Señor que le quite la tribulación, sino que le dé paciencia para soportarla y amor grande para no sentirla:, por los otros que V.S. me recomienda rezaré que si tienen salud la empleen en el servicio de Dios y utilidad del prójimo, de otra manera sería mejor no tener salud o morirse antes que ofender a un Dios de tanta misericordia (A la sra. A. di Falco, Nápoles, 1627-1631). 3. ... y para V.R. otra (carta) con información de lo que debe procurar en ese país, que es conseguir un sitio apropiado para el noviciado, para atender a plantas del propio lugar, y cuide V.R. que desde el principio vistan personas de alguna edad y buen espíritu, quienes enamorados del Instituto puedan atraer con facilidad a otros y hacer una buena fundación (Al P. Conti, Nikolsburg, 4001-1642). 4. El martes, tercera fiesta del Espíritu Santo, o el miércoles por la mañana partirá de Roma para Florencia el P. Domingo Antonio, que deja abandonada la clase de música, en la que aprendían muchos niños pobres y después con el tiempo se ganaban el pan con la música:, esa clase no la podrá tener ahí por ser decreto del Capítulo General que no se ha de enseñar música en ninguna casa, a no ser en la de Roma (Al P. Sozzi, Florencia, 4003-1642)."