Oferta Pedagògica

Primària

Educació Primària

L’etapa de l’educació primària, que amb l’educació secundària obligatòria constituïx l’ensenyança bàsica, és especialment important, ja que inicia l’escolarització obligatòria i posa les bases de tot l’aprenentatge posterior. Per això, el present decret, encara que fa referència especialment a les capacitats, habilitats i destreses que l’alumnat ha d’adquirir en finalitzar l’etapa, oferix els instruments necessaris perquè les mestres i els mestres, en la seua tasca de concreció del currículum, aconseguisquen la formació integral de les xiquetes i dels xiquets.

Els reptes dels canvis tecnològics i socials als quals haurà d’enfrontar-se l’alumnat fan necessari en l’educació primària, posar a la seua disposició fonaments sòlids que l’estimulen a mantindre l’afany d’aprendre durant tota la vida.

Rau ací la transcendència d’afavorir l’interés per la lectura, l’escriptura i els diferents llenguatges, incloent el coneixement d’almenys una llengua estrangera, fonamental en el context europeu.

L’etapa de l’educació primària ha de proporcionar els límits de cada disciplina, els seus paràmetres bàsics i els seus principis vertebradors. La instrucció en les distintes àrees haurà d’estar, lògicament, condicionada per l’edat i les possibilitats de cada alumna i alumne, però sense renunciar a facilitar-los la informació necessària per a garantir el procés educatiu. Els continguts, fins i tot partint de l’entorn més pròxim, no són, per tant, complets, si no s’inserixen en el seu context nacional, europeu i universal. Cal donar, per tant, carta de naturalesa a uns continguts interessants i motivadors per a l’alumnat.

Tot això, per tal que l’alumnat senta els seus avantatges i avanços i s’hi veja recompensat, de manera que incorpore al seu món de valors els principis de treball i de mèrit consagrats per la Constitució Espanyola de 1978.

La creació en les aules i en tot el centre d’un clima de treball, de respecte envers els altres, d’interés per la cultura, de tasques compartides, d’atenció a tots, facilitarà la convivència i augmentarà l’estima per la mestra i el mestre com a representants d’eixa cultura que es pretén adquirir i emular, i oferirà a l’alumnat referències ètiques i models positius sobre els quals dirigir la seua pròpia construcció personal. Els valors que la nostra societat exigix per als seus membres seran, així, el resultat d’una pràctica, d’una educació en l’esforç, de la generositat intel•lectual i de la responsabilitat.

La configuració del currículum, per tant, ha de desenrotllar-se amb la suficient flexibilitat perquè els centres, en l’ús de la seua autonomia, puguen concretar-lo en el seu projecte educatiu, per tal que la intervenció educativa tinga com a principi la diversitat de l’alumnat. D’esta manera, es garantix el desenrotllament personal de tot l’alumnat, al mateix temps que una atenció individualitzada en funció de les necessitats de cada alumna i alumne.

Segons l’Orde de 28/08/2007 l’horari de l’Educació Primària és:

Primer CicleSegon CicleTercer Cicle
ÁREES1r curs2n curs3r curs4t curs5é curs6é curs
Coneixement del medi natural i social 3 3 4 4 3 4
Educació Artística 3 3 3 3 2 2
Educació Física 3 3 2 2 2 2
Castellà: Llengua i Literatura 4 4 4 4 3,5 4
Valencià: Llengua i Literatura 4 4 4 4 3,5 4
Anglés 1,5 1,5 2,5 2,5 3 3
Matemàtiques 5 5 4 4 5 4,5
Educació per a la Ciutadania         1,5
Religió 1,5 1,5 1,5 1,5 1,5 1,5

Març 2019

"1. Respecto a algunos que acostumbran a venir a la iglesia de la Duchesca y en vez de adquirir conocimiento de las propias miserias —de las que todos estamos llenos— consiguen más bien daño propio juzgando y quizás murmurando de los otros, el Señor les perdone y los ilumine para que sepan conocer las propias faltas y dejar las de los demás (A la sra. di Falco, Nápoles, 1996-1633). 2. Por el correo he recibido noticia de la huida del H. Alejos. Me parece que debe estar muy mal de la cabeza. Siendo esta falta suya por consentimiento voluntario a la tentación del demonio, creo que el remedio que se podría emplear sería que un confesor que tenga mucha caridad lo confiese un par de veces por semana y lo visite a menudo, induciéndolo a que descubra todos sus pensamientos y cavilaciones que siente interiormente, procurándole el necesario remedio. Si este caritativo remedio durase dos o tres meses, estoy seguro de que se corregiría y entraría en su corazón el dolor por haber ofendido a Dios y el deseo de hacer penitencia por sus pecados (Al P. Fedele, Nápoles, 3055-1639). 3. V. R. debe saber que la obediencia de los súbditos no consiste en la patente del Superior, sino en el ejemplo y las obras buenas que hace, arrimando el hombro el primero en todos las cosas. Y por la negligencia en esto y por querer mandar como Superiores absolutos, ha venido en gran parte la relajación de nuestras casas. El Superior «prius debet facere et postea docere» de manera que le puede decir que la verdadera patente es ésta que yo le digo, pero que también se le mandará por escrito (ídem). 4. Quien no obedezca con sencillez da prueba grande de soberbia y amor propio, que es signo claro de reprobación, y por esto se dice con razón que «multi vocantur ad Religionem et pauci tendunt ad perfectionem». V. R. continúe estando 15 días en cada casa y procure ser el primero en todos los actos, si quiere mantener la observancia (ídem)."