Oferta Pedagògica

Primària

Educació Primària

L’etapa de l’educació primària, que amb l’educació secundària obligatòria constituïx l’ensenyança bàsica, és especialment important, ja que inicia l’escolarització obligatòria i posa les bases de tot l’aprenentatge posterior. Per això, el present decret, encara que fa referència especialment a les capacitats, habilitats i destreses que l’alumnat ha d’adquirir en finalitzar l’etapa, oferix els instruments necessaris perquè les mestres i els mestres, en la seua tasca de concreció del currículum, aconseguisquen la formació integral de les xiquetes i dels xiquets.

Els reptes dels canvis tecnològics i socials als quals haurà d’enfrontar-se l’alumnat fan necessari en l’educació primària, posar a la seua disposició fonaments sòlids que l’estimulen a mantindre l’afany d’aprendre durant tota la vida.

Rau ací la transcendència d’afavorir l’interés per la lectura, l’escriptura i els diferents llenguatges, incloent el coneixement d’almenys una llengua estrangera, fonamental en el context europeu.

L’etapa de l’educació primària ha de proporcionar els límits de cada disciplina, els seus paràmetres bàsics i els seus principis vertebradors. La instrucció en les distintes àrees haurà d’estar, lògicament, condicionada per l’edat i les possibilitats de cada alumna i alumne, però sense renunciar a facilitar-los la informació necessària per a garantir el procés educatiu. Els continguts, fins i tot partint de l’entorn més pròxim, no són, per tant, complets, si no s’inserixen en el seu context nacional, europeu i universal. Cal donar, per tant, carta de naturalesa a uns continguts interessants i motivadors per a l’alumnat.

Tot això, per tal que l’alumnat senta els seus avantatges i avanços i s’hi veja recompensat, de manera que incorpore al seu món de valors els principis de treball i de mèrit consagrats per la Constitució Espanyola de 1978.

La creació en les aules i en tot el centre d’un clima de treball, de respecte envers els altres, d’interés per la cultura, de tasques compartides, d’atenció a tots, facilitarà la convivència i augmentarà l’estima per la mestra i el mestre com a representants d’eixa cultura que es pretén adquirir i emular, i oferirà a l’alumnat referències ètiques i models positius sobre els quals dirigir la seua pròpia construcció personal. Els valors que la nostra societat exigix per als seus membres seran, així, el resultat d’una pràctica, d’una educació en l’esforç, de la generositat intel•lectual i de la responsabilitat.

La configuració del currículum, per tant, ha de desenrotllar-se amb la suficient flexibilitat perquè els centres, en l’ús de la seua autonomia, puguen concretar-lo en el seu projecte educatiu, per tal que la intervenció educativa tinga com a principi la diversitat de l’alumnat. D’esta manera, es garantix el desenrotllament personal de tot l’alumnat, al mateix temps que una atenció individualitzada en funció de les necessitats de cada alumna i alumne.

Segons l’Orde de 28/08/2007 l’horari de l’Educació Primària és:

Primer CicleSegon CicleTercer Cicle
ÁREES1r curs2n curs3r curs4t curs5é curs6é curs
Coneixement del medi natural i social 3 3 4 4 3 4
Educació Artística 3 3 3 3 2 2
Educació Física 3 3 2 2 2 2
Castellà: Llengua i Literatura 4 4 4 4 3,5 4
Valencià: Llengua i Literatura 4 4 4 4 3,5 4
Anglés 1,5 1,5 2,5 2,5 3 3
Matemàtiques 5 5 4 4 5 4,5
Educació per a la Ciutadania         1,5
Religió 1,5 1,5 1,5 1,5 1,5 1,5

Juny 2017

"1. En lo referente a comer huevos y lacticinios el miércoles, responderé en otra ocasión:, el sábado me parece que no se hace en ninguna casa y no pienso dispensar porque se tiene que honrar ese día a la Virgen Santísima (Al P. Cherubini, Narni, 643-1627). 2. V.R. ve cuán obligados estamos con el Sr. Cardenal Protector y con el Sr. Conde. Quisiera, pues, que se ingeniase en lograr que todos en esa casa se esforzaran en las clases y en los demás ejercicios espirituales con toda diligencia, como sujetos escogidos por Dios para reformar la juventud en esas regiones, que es oficio apostólico. V.R. sea el primero en todo lo que pueda ayudar a la perfección y ruegue al P. Glicerio que se esfuerce en hacer cuanto pueda al servicio de esos niños, que será para gloria grande del Señor. Al H. Carlos, que atienda primero a su aprovechamiento espiritual por medio de la santa humildad y obediencia: que deje todo lo demás por el provecho de los niños:, que no se deje llevar de su sentimiento que «sub specie boni» le engaña:, y todos unidos atiendan al Instituto. Cuando parezca oportuno, hagan una Congregación Provincial y en ella arreglen todas las casas con los Superiores y oficiales necesarios:, me sería de gran consuelo oír que satisfacen a esos Sres. Protectores, y a tal efecto háganse oraciones cada día (Al P. Bigongiaio, Strasnitz, 2394-1635). 3. Yo no sé de quién es la culpa de no estar unidos, si de V.R. o del P. Pedro Francisco, porque si los dos fueran de un mismo parecer, la casa caminaría bien, pero estando poco unidos los Superiores, siempre sufrirá la observancia, y como he dicho la culpa será de los Superiores. Procuren estar de acuerdo en el futuro (Al P. Fedele, Nápoles, 3455-1640). 4. En cuanto al H. Carlos de Mesina, si no hay clase para ocuparlo, haga que aprenda a escribir y ábaco, exhortándole no sólo a él sino también a otros que aprendan a escribir y ábaco porque esa escuela ha de tener en el futuro buen nombre (ídem). 5. Me desagrada enormemente la frialdad de espíritu que manifiestan los religiosos de esa casa, señal de que no aspiran a la perfección a la que están obligados, y quienes tienen la profesión dudosa no merecen ser Superiores en la Religión, en lo que se busca celo grande por la observancia y perfección (Al P. Romani, Florencia, 3457-1640). 6. V.R. en esta ocasión ha de mostrar paciencia y saber sacar bien de cualquier adversidad (Al P.V. Berro, Nápoles, 4385-1646)."