Oferta Pedagògica

Primària

Educació Primària

L’etapa de l’educació primària, que amb l’educació secundària obligatòria constituïx l’ensenyança bàsica, és especialment important, ja que inicia l’escolarització obligatòria i posa les bases de tot l’aprenentatge posterior. Per això, el present decret, encara que fa referència especialment a les capacitats, habilitats i destreses que l’alumnat ha d’adquirir en finalitzar l’etapa, oferix els instruments necessaris perquè les mestres i els mestres, en la seua tasca de concreció del currículum, aconseguisquen la formació integral de les xiquetes i dels xiquets.

Els reptes dels canvis tecnològics i socials als quals haurà d’enfrontar-se l’alumnat fan necessari en l’educació primària, posar a la seua disposició fonaments sòlids que l’estimulen a mantindre l’afany d’aprendre durant tota la vida.

Rau ací la transcendència d’afavorir l’interés per la lectura, l’escriptura i els diferents llenguatges, incloent el coneixement d’almenys una llengua estrangera, fonamental en el context europeu.

L’etapa de l’educació primària ha de proporcionar els límits de cada disciplina, els seus paràmetres bàsics i els seus principis vertebradors. La instrucció en les distintes àrees haurà d’estar, lògicament, condicionada per l’edat i les possibilitats de cada alumna i alumne, però sense renunciar a facilitar-los la informació necessària per a garantir el procés educatiu. Els continguts, fins i tot partint de l’entorn més pròxim, no són, per tant, complets, si no s’inserixen en el seu context nacional, europeu i universal. Cal donar, per tant, carta de naturalesa a uns continguts interessants i motivadors per a l’alumnat.

Tot això, per tal que l’alumnat senta els seus avantatges i avanços i s’hi veja recompensat, de manera que incorpore al seu món de valors els principis de treball i de mèrit consagrats per la Constitució Espanyola de 1978.

La creació en les aules i en tot el centre d’un clima de treball, de respecte envers els altres, d’interés per la cultura, de tasques compartides, d’atenció a tots, facilitarà la convivència i augmentarà l’estima per la mestra i el mestre com a representants d’eixa cultura que es pretén adquirir i emular, i oferirà a l’alumnat referències ètiques i models positius sobre els quals dirigir la seua pròpia construcció personal. Els valors que la nostra societat exigix per als seus membres seran, així, el resultat d’una pràctica, d’una educació en l’esforç, de la generositat intel•lectual i de la responsabilitat.

La configuració del currículum, per tant, ha de desenrotllar-se amb la suficient flexibilitat perquè els centres, en l’ús de la seua autonomia, puguen concretar-lo en el seu projecte educatiu, per tal que la intervenció educativa tinga com a principi la diversitat de l’alumnat. D’esta manera, es garantix el desenrotllament personal de tot l’alumnat, al mateix temps que una atenció individualitzada en funció de les necessitats de cada alumna i alumne.

Segons l’Orde de 28/08/2007 l’horari de l’Educació Primària és:

Primer CicleSegon CicleTercer Cicle
ÁREES1r curs2n curs3r curs4t curs5é curs6é curs
Coneixement del medi natural i social 3 3 4 4 3 4
Educació Artística 3 3 3 3 2 2
Educació Física 3 3 2 2 2 2
Castellà: Llengua i Literatura 4 4 4 4 3,5 4
Valencià: Llengua i Literatura 4 4 4 4 3,5 4
Anglés 1,5 1,5 2,5 2,5 3 3
Matemàtiques 5 5 4 4 5 4,5
Educació per a la Ciutadania         1,5
Religió 1,5 1,5 1,5 1,5 1,5 1,5

Gener 2019

"1. De lo que se dice de algunos de esa casa que no se preocupan de la perfección religiosa, estén seguros que atesoran para sí mismos la ira, y pronto, con la ayuda del Señor, se darán cuenta de esto:, no saben lo que importa procurar ahora la perfección, dado el poco tiempo que tenemos:, el Señor se lo hará comprender (Al P. Cherubini, Narni, 578-1627). 2. Eso mismo de sustituir en una escuela por ausencia de un maestro lo he hecho yo a menudo y no he perdido con ello crédito alguno ante los seglares. En cambio, entre nuestros religiosos, cuando uno llega a Superior de una casa, parece que queda libre para siempre de dar escuela y es una gran tentación por la que muchos de los nuestros se han dejado vencer (Al P. Fedele, Nápoles, 2798-1638). 3. Oigo también que mandan a Roma al H. Juan Bautista de la Estrella, con lo cual muestran poca prudencia y poco amor a la Religión, pues mandan a Roma a sujetos que les parecen inquietos o pocos útiles para sus casas, mientras que en Roma tendrían que estar las personas de mayor virtud y prestancia de toda la Religión:, pues de esta casa, que está a la vista del Pontífice y de los Cardenales, debe salir el buen nombre de la Religión. Considere, pues, V.R. qué afecto tiene a la Religión quien manda a la casa de Roma a los religiosos más inquietos y más imperfectos que tiene (Idem). 4. Espero que Dios bendito dé a V.R. y a sus compañeros espíritu y fervor incluso hasta el derramamiento de la sangre para superar todas las adversidades que puedan suceder (Al P. Conti, Nikolsburg, 4089-1643). 5. Procure V.R. ayudar al prójimo en toda ocasión y de todas las formas posibles, ya que así demostrará que ama verdaderamente a Dios (Al P. Novari, Litomysl, 4085-1643)."